پست الکترونیک
این پست بخشی از "مجموعه خردهای روانشناسی جریان اصلی (علمی ، پژوهشی و کاربردی)" است. ما نگاهی به الگوها و دیدگاه های غالب در زمینه مطالعه حکمت می اندازیم و می بینیم که آنها چه چیزی برای گفتن دارند. ما از هر سه سوال یکسان می پرسیم: خرد چیست؟ چرا مهم است؟ و چگونه می توان آن را توسعه داد یا به کار برد؟ امروز ما از نظر پارادایم خرد برلین به خرد می پردازیم. این رویکرد مطالعات حکمت در اوایل دهه 1980 با پاول ب بالتس و همکارانش در م Instituteسسه توسعه انسانی ماکس پلانک در برلین آغاز شد. طی سالهای متمادی با همکاری فریا دیتمن- کوهلی ، ژاکی اسمیت ، اورسولا استاودینگر ، و اوته کنزمن و دیگران توسعه و اصلاح شده است. همانند سایر پست ها ، هدف این مجموعه نقد یا ارزیابی دیدگاه های مختلف نیست ، بلکه هدف آن است که به خواننده علاقه مند تصوری از آنها برسد. شایستگیهای نسبی و محدودیتهای احتمالی آنها ممکن است در سری وبلاگهای آینده با کاوش دیدگاههای جایگزین ضمنی باشد یا به صراحت مورد توجه قرار گیرد.
خرد چیست؟
استیو هاروی / Unsplash
منبع: استیو هاروی / Unsplash
بالتس و دیگران با الهام از جستجوی یک تصویر جامع ، خصوصیات کلی خرد را که از تجزیه و تحلیل و تلفیق منابع فرهنگی - تاریخی و فلسفی به دست می آید ، شناسایی کردند. آنها با تعریف گسترده ای از خرد به عنوان "تعالی در رفتار و معنای زندگی" دست یافتند که می تواند تنوع آنچه را یافتند را در بر بگیرد. با این حال ، برخلاف بسیاری از رویکردهای دیگر ، آنها می خواستند این پدیده را به عنوان دانشمندان علوم اجتماعی مورد مطالعه قرار دهند و بنابراین برای عملیاتی کردن دیدگاه خود (تبدیل آن به اصطلاحاتی که می تواند به صورت تجربی مورد مطالعه قرار گیرد) لازم بود. برای این کار ، آنها تعریف خود را از خرد به عنوان "دانش و قضاوت متخصص در عملگرایی اساسی زندگی" اصلاح کردند (بالتس و اسمیت ، 2008). "منظور ما از عمل گرایی اساسی ، دانش و قضاوت در مورد ماهیت شرایط انسان و راه ها و روش های برنامه ریزی ، مدیریت و درک یک زندگی خوب است" (بالتس و استاودینگر ، 2000 ، ص 124).
به طور خاص تر ، آنها ادعا می کنند که خرد هم به دانش واقعی غنی و هم به دانش رویه نیاز دارد. دانش واقعی "شامل درک عمیقی از ماهیت انسان ، توسعه مادام العمر ، هنجارهای اجتماعی و پیامدهای آنها ، تغییر در روندها و نتایج رشد ، روابط بین فردی و نسلی و مسائل هویتی است" (بالتس و اسمیت ، 2008 ، ص 58). "دانش رویه ای در مورد عملکرد اساسی زندگی شامل راهکارها و اکتشافی برای مقابله با معنا و مفهوم زندگی است - به عنوان مثال ، اکتشافی برای مشاوره دادن و برای ساختن و توزین اهداف زندگی ، روشهای کنترل تعارضات زندگی و تصمیمات زندگی ، اگر توسعه مطابق انتظار پیش نرود ، و دانش در مورد استراتژیهای پشتیبان جایگزین داشته باشید »(بالتس و استاودینگر ، 2000 ، ص 125). بنابراین ، خرد به حساب آنها نه تنها داشتن دانش از انواع مختلف بلکه دانستن نحوه و زمان استفاده از آن است.
اقتباس از Baltes & Smith (2008)
منبع: اقتباس از Baltes & Smith (2008)
به این ، آنها سه "ملاک معیار" اضافی را که عمدتاً از آشنایی آنها با روانشناسی شناخت و شخصیت در طول زندگی ناشی می شود ، اضافه می کنند. اولین مورد "زمینه گرایی طول عمر" است و به توانایی تأمل در زمینه های مختلف زندگی فرد (به عنوان مثال ، تحصیل ، خانواده ، کار ، دوستان ، اوقات فراغت ، منافع عمومی جامعه و غیره) ، روابط متقابل و تغییرات فرهنگی آنها اشاره دارد. و اینها را در یک چشم انداز مادام العمر قرار دهید (یعنی گذشته ، حال و آینده). مورد دوم "نسبی گرایی ارزشی" است و به توانایی در نظر گرفتن و تحمل تفاوت های بین فردی در ارزش ها اشاره دارد. بدین منظور ، منظور آنها این نیست که بی اعتنایی به مقادیر را پیشنهاد دهند ، اما انعطاف پذیری را وارد می کنند تا تعادل و بهینه سازی مطلوب افراد و منافع عمومی باشد. سومین معیار توانایی تأیید عدم قطعیت است (یعنی اینکه معضل وجودی ما این است که نمی دانیم چرا همه چیز به روشی که اتفاق می افتد ، تمام اطلاعات ممکن برای دانستن اینکه چه اتفاقی می افتد یا آینده چه خواهد بود ، و غیره) و راه هایی برای مدیریت آن ایجاد کرده اند.
مقاله پس از تبلیغات ادامه می یابد
چرا مهم است؟
"از نظر ما ، خرد موضوعی تحقیقاتی است که آینده را نوید می دهد زیرا روانشناسان توجه خود را به ویژگیهای مثبت و تعالی در رفتار انسانها و کمکهای قابل توجهی به منافع عمومی جامعه معطوف می کنند. به طور خاص ، همانطور که توسط فلاسفه پیشنهاد شده است ، مطالعات در مورد طبیعت ، یکپارچگی و کاربرد خرد همچنین درک ما از کیفیت زندگی ، صلاحیت فردی ، عدالت اجتماعی و کرامت انسانی را بیشتر می کند "(بالتس و اسمیت ، 2008 ، ص 61).
چگونه ممکن است توسعه یابد یا اعمال شود؟
بر اساس یافته هایی که از تحقیقات آنها به دست آمده است ، گروه برلین آنچه را که معتقد است پیشینیان مهم ، همبسته ها و واسطه های دانش مرتبط با خرد است ، کشف کرده است. مفاهیم این یافته ها این است که ممکن است شرایط مختلفی برای تسهیل به طور عمدی تنظیم شود
- ۹۹/۱۲/۱۰